„Örökségünk” hálózat építése a Nyugat-Dunántúlon c. együttműködési pályázat

A program 10 térségi általános iskola bevonásával, a 7. osztályosok megszólításával fut a 2011/12-es tanév óta. A program mára más tájegységekbe is átültethető pedagógiai modellprogrammá nőtte ki magát, illetve a 2008-as eredeti koncepció felülvizsgálat alá és továbbfejlesztésre szorul. Ezen igényekre építkezik kezdeményezésünk. Az Őrség-Vend vidék 8 általános iskolája kapcsolódott a jó gyakorlat átvételéhez.

„Örökségünk” hálózat építése a Nyugat-Dunántúlon c. együttműködési pályázat

Az „Örökségünk” program elindításának gondolata a Fertő táj UNESCO Világörökségi területté nyilvánításával függ össze. 1994-ben alakult meg térségünkben a Nemzeti Park, majd 2001-ben kaptuk meg kultúrtáj kategóriában a nemzetközi kinevezést. A természeti és kulturális értékek megismerése, valamint az értékalapú szelíd gazdaságfejlesztési modellek fejlesztéseink központi témájává váltak. A tájegységben élők szinte egyáltalán nem voltak tisztában hihetetlen értékeikkel, és az ezekre építkező fejlesztési modellek is távol álltak a helyi társadalom, közigazgatás és gazdaság szereplőitől egyaránt. Koncepciónk 2008-ban az volt, hogy egy speciális tananyagot fejlesszünk ki, melyet rendhagyó pedagógiai módszerekkel minden térségi általános iskolában egy korcsoport számára adjunk át, mint a mesében a hamuba sült pogácsát.

A program 10 térségi általános iskola bevonásával, a 7. osztályosok megszólításával fut a 2011/12-es tanév óta. A program mára más tájegységekbe is átültethető pedagógiai modellprogrammá nőtte ki magát, illetve a 2008-as eredeti koncepció felülvizsgálat alá és továbbfejlesztésre szorul. Ezen igényekre építkezik kezdeményezésünk. Az Őrség-Vend vidék 8 általános iskolája kapcsolódott a jó gyakorlat átvételéhez.

Tervezett tevékenységek:

Örökség témahét tananyagfejlesztések

mindkettő térségben megalakulnak az „író-csoportok”, akik 3, ill. 5 mikrotérségben (tájegységenként) fejlesztik a tananyagot, amely munkafüzet formát ölt, a 7. osztályos korosztály számára szól és 4 tanítási nap alatt abszolválható.
Az Alpokalja-fertő táj térségben a megújuló tananyag mellé a tanári munkát segítő, a gyermekek számára még maradandóbb élményt biztosító interaktív tananyag is elkészítésre kerül.
Ezt követően mindkettő térségben a témahét bevezetésére és a tanításra felkészítő szakmai napot tartunk a bevonásra kerülő pedagógusok számára. 

Örökség témahetek megtartása

Mindkettő térségben megtartásra kerül a 2019/20-as tanévben egy kísérleti és a 2020/21-as tanévben egy „éles” témahét.

Pedagógiai modellprogram kialakítása és átadása

Mentoring: az őrségi térség számára az alpokaljai térség szakmai vezetője biztosít mentorálást annak érdekében, hogy megfelelő szakmai színvonalon valósulhasson meg a tananyagfejlesztés, és az iskolák pedagógiai programjába, valamint tanítási gyakorlatába megfelelő módon kerüljön bevezetésre a témahét program.

„Örökségünk” Módszertani Útmutató: Az alpokaljai térség elkészíti ezen pedagógiai modellprogram bevezetéséhez szükséges útmutatót.

Közös szakmai módszertani tanulmányút: a két térségben bevont pedagógusok módszertani továbbképzése érdekében szervezünk tanulmányutat a hejőkeresztúri speciális módszertant alkalmazó általános iskolába, ahol projekthetek megvalósításának módszertanával is találkozhatunk. A tanulmányút lehetőséget nyújt a két térség tanárainak a tapasztalatcserére, illetve a térségeken belüli és a térségek közötti személyes kapcsolatok elmélyítésére is.

 

2023. szeptember
HKSzCsPSzoV
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

Stratégiai tervezési műhelymunka a térségi turizmus területén

2023. szeptember 20. 13:00

Fertőrákos, Ráspi Étterem

20
21
22
23